Atualizações da Semana
Atualização , 07/07/2020

Reforma Tributária (Torres)

Reforma Tributária (Torres)
A reforma tributária mais urgente é infraconstitucional por Heleno Taveira Torres publicado por Consultor Jurídico (7/2020).

"Tenho insistido que o Brasil não pode mais adiar o início de uma reforma tributária, que poderá ser feita por leis ordinárias ou complementares, sem precisar de intervenções constitucionais, fundada sobre os pilares da simplificação, da previsibilidade, da justiça tributária e da segurança jurídica. Só isso já será suficiente para grandes avanços nas relações entre Fisco e contribuintes, na melhoria do ambiente de negócios e no aumento da arrecadação dos entes federativos. Não temos mais licença para o erro ou experimentos.

Antes da pandemia do novo Covid-19, o que animava o debate da reforma tributária era uma pretensa tentativa de redução da carga tributária, diminuição do Estado e unificação dos “tributos indiretos”. Estas reformas viriam por meio de mudanças constitucionais, daí todas as atenções estarem concentradas na marcha da Comissão mista de deputados e senadores que analisava as minutas de PEC (a de nº 45/2019, em tramitação na Câmara dos Deputados; e a de nº 110/2019, do Senado Federal).

Low Internet Access Driving Inequality (García-Escribano)

Low Internet Access Driving Inequality by Mercedes García-Escribano publicado por IMF Blog (6/2020)

"COVID-19 and the Great Lockdown triggered a mass migration from analog to digital and highlighted that access to the Internet is crucial for socioeconomic inclusion.

High-speed Internet is key for working from home, for children’s education when they can’t attend school in person, for telemedicine, for benefiting from social support programs, and for enabling access to financial services for everyone, especially for those living in remote areas.

The digital divide is more like a chasm, both within and between countries.

Still, Internet usage remains a luxury: half of the world’s population does not have access to the Internet, either through a mobile device or through fixed line broadband.

Gobiernos subnacionales y coronavirus (Radics & Ramírez)

Gobiernos subnacionales y coronavirus: acciones y lecciones aprendidas de la región por Axel Radics, Alejandro Rodríguez Ramírez publicado por BID (6/2020).

"Los gobiernos subnacionales (GSN) de América Latina y el Caribe (ALC) se encuentran en la primera línea de respuesta a la pandemia del coronavirus (COVID-19). Su relevancia se agiganta en estos días en que la tasa de contagio se viene acelerando en varios países de la región.

En este contexto, desde la División de Gestión Fiscal del BID venimos promoviendo una serie de diálogos virtuales con funcionarios y autoridades de la región para conocer qué se está haciendo desde los gobiernos nacionales y subnacionales para enfrentar la crisis por la pandemia y compartir buenas prácticas y lecciones aprendidas.

Lo que aprendimos es que muchos de los gobiernos nacionales de la región vienen trabajando de la mano con los GSN para potenciar su capacidad de respuesta a la crisis de manera de contrarrestar la emergencia de salud pública y mitigar los impactos económicos y sociales de la pandemia. A la luz de lo compartido por los países, resumimos aquí acciones y lecciones aprendidas agrupadas en cinco objetivos críticos de apoyo a los GSN frente a la crisis:

Model Rules for Reporting (OECD)

Model Rules for Reporting by Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy published by OECD (2020).

"Building blocks of the Model Rules

The market of online platforms facilitating a variety of transactions between users in the “sharing” and “gig” economies is growing rapidly. The emergence of these platforms is changing many business sectors in which platforms are active. As part of that change, tax administrations may wish to consider adapting their compliance strategies to reflect that an increasing number of taxpayers are earning taxable income through such platforms. On the one hand, the growth of sharing and gig economy platforms presents significant opportunities for tax administrations, as it may bring activities previously carried out in the informal cash economy onto digital platforms, where transactions and related payments are recorded in electronic form. If leveraged in the right way, this can lead to greater transparency and minimise compliance burdens for both tax administrations and taxpayers. At the same time, certain activities carried out through these platforms may not always be visible to tax administrations or self-reported by taxpayers. This is because the development of the gig economy entails a shift from traditional work relations under employment contracts to the provision of services by individuals on an independent basis, which is not typically subject to third-party reporting. These developments present risks of distorting competition with traditional businesses and reducing declared taxable income. Against that background, a number of jurisdictions have already introduced reporting measures requiring platform operators to communicate to the tax authorities revenues received by platform sellers, while others are planning to introduce similar measures in the near future. Given, however, that the platforms are facilitating transactions in the sharing and gig economies on a global scale, there are inherent limitations to the effectiveness of domestic reporting rules. In particular, governments may face challenges in terms of the enforcement of domestic reporting requirements when the platform operator is not located in their jurisdiction. At the same time, platforms facilitating transactions in multiple jurisdictions may be confronted with a wide set of permutations of domestic reporting requirements, which may lead to increased costs and potentially harmful barriers to the further development of their businesses. It is against this background that the OECD has developed model reporting rules that could be adopted by interested jurisdictions on a uniform basis to collect information on transactions and income realised by platform sellers, in order to contain the proliferation of different domestic reporting requirements and to facilitate the automatic exchange agreements between such interested jurisdictions. This document was approved by the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS on 29 June 2020 and prepared for publication by the OECD Secretariat..."

COVID 19 x Financiamento das Empresas (CEMEC)

Impacto da crise do COVID 19 no financiamento das empresas publicado por CEMEC (6/2020). "Esta Nota retorna ao tema da Nota CEMEC 02/20201, com o objetivo de analisar o impacto do início da crise do COVID 19 sobre o padrão de financiamento das empresas brasileiras. É importante avaliar como essa crise interfere no processo de implementação de inovações regulatórias …

Scenario Planning for a Post-COVID-19 (Wade)

Scenario Planning for a Post-COVID-19 World Make sure you are prepared for the new normal by Michael Wade published by IMD (2020). "The COVID-19 virus is sweeping across the world, leaving a trail of economic and social damage in its wake. Forward thinking organizations are starting to plan for a postCOVID-19 world. However, predicting what this world will look …

Um imperativo de responsabilidade (Maciel)

Um imperativo de responsabilidade por Everardo Maciel publicado no Estadão, Agência Estado (7/2020).

"Tomo emprestado conceito desenvolvido pelo filósofo Hans Jonas (1903-1933) para, em meio às enormes incertezas que pairam sobre a humanidade em vista da pandemia, seguir explorando caminhos para enfrentar problemas que se acumulam.

Infelizmente, esse imperativo de responsabilidade, no Brasil, é embaraçado por um ambiente estigmatizado por múltiplas torpezas.

É certo que esse ambiente não é de origem recente. Ao contrário, há muito a corrupção e a violência criaram raízes profundas em nossa sociedade, projetando-se sobre o Estado. Erradicá-las de nosso convívio é missão que requer muita energia política, o que não se vislumbra em horizonte próximo.

Problemas en la fábrica (Santiago y Vargas)

Problemas en la fábrica (II): ¿Cómo reactivar la manufactura en tiempos de COVID-19? por Fernando Santiago y Fernando Vargas publicado por BID (6/2020).

"A fines de mayo, América Latina y el Caribe (ALC) se convirtió en el epicentro mundial de la pandemia con un número creciente de contagios y de fallecimientos asociados al COVID-19. A pesar de ello, varios países de la región debaten la reapertura gradual de actividades, en un intento por mitigar los daños económicos causados por el virus. La manufactura, que ya estaba de capa caída antes de la crisis, es uno de los sectores más afectados por el cierre general de actividad económica. ¿Cómo enfrentar el reto de reactivar este sector y transformarlo en un motor para la innovación y el crecimiento en la región?

Acceso a la información financiera (Esteban y Barreix)

Acceso a la información financiera: pilar de la transparencia tributaria y la lucha contra el fraude por Isaac Gonzalo Arias Esteban y Alberto Barreix  publicado por CIAT (6/2020).

"En memoria de Francisco Abea

Es natural que las administraciones tributarias, por su función, requieran acceder a información en poder del sistema financiero. Velar por el cumplimiento tributario sin conocer los flujos financieros genera administraciones tributarias “miopes”, que se ven motivadas a implementar procedimientos poco ortodoxos para acceder indirectamente a información que permita desplegar controles, como por ejemplo, impuestos sobre transacciones financieras.

También es reconocido que la protección de datos personales (privacidad) y la confidencialidad comercial constituyen derechos relevantes.  El “secreto financiero” contribuye a dicha protección, sin embargo, no se podría considerar infringido cuando una administración tributaria, haciendo uso de sus poderes, accede a dicha información.  Ello es así porque la confidencialidad no se “quiebra”, al ampararse el “secreto bancario” en el “secreto tributario”, otorgando un nivel equivalente de confidencialidad. Algo similar sucede cuando una administración tributaria intercambia información a nivel internacional, sea esta financiera u otra información sujeta a sigilo. Los instrumentos tributarios para el intercambio de información establecen expresamente la obligación de mantener la confidencialidad de acuerdo con las normas que sean más estrictas.

Introdução ao Novo CAGED (Min. da Economia)

Introdução ao Novo CAGED publicado por Ministério da Economia (2020).

"A Portaria 1.172/19 estabeleceu que aquelas empresas já integrantes do eSocial e que estiverem enviando todas as informações referentes às admissões e desligamentos a partir de janeiro de 2020 (grupos 1, 2 e 3), estarão desobrigadas a declarar o CAGED.

Até que o processo de implantação do eSocial seja finalizado e todas as empresas estiverem desobrigadas a declarar o CAGED, nos termos da Portaria 1.172/19, o sistema do CAGED continuaria a existir.

A geração do CAGED mensal foi mantida, alterand0-se apenas a fonte de captação da informação.

A Secretaria de Trabalho continua a divulgar as estatísticas mensais do emprego formal..."

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