Atualizações da Semana
Atualização 60, 31/05/2020

HOMENAJE A LUIZ ARRUDA VILLELA

HOMENAJE A LUIZ ARRUDA VILLELA
LUIZ ARRUDA VILLELA - Economista fiscal – BID - Brazil 1955 – 2020.
"Formado en Economía por la Universidad Estatal de Río de Janeiro (1977) y Magister en Economía del Sector Público de la Universidad Católica de Río de Janeiro (1981).
Fue profesor de Política Fiscal (1980-86) en la Escuela Interamericana de Administración Pública, de la Fundación Getulio Vargas. En 1986 y 1987 fue miembro del Grupo Técnico Asesor de la Comisión de Reforma Tributaria y se convirtió en asesor técnico de la Asamblea Nacional Constituyente que realizó una extensa reforma tributaria para Brasil.

Descentralização (Entusiasmada) Brasileira (Afonso)

Descentralização (Entusiasmada) Brasileira por José R. Afonso publicado por AIFIL em coletânea de artigos em homenagem a Luiz Villela (2020).
"Luiz Villela era um defensor entusiasmado e apaixonado de todas as bandeiras que empunhava. Descentralização era uma das que mais lhe mobilizava. Tive a honra de trabalhar com ele em várias frentes em torno deste tema.
Nos conhecermos nos trabalhos da comissão de reforma tributária do Executivo em meados dos anos oitenta. Luiz já estudava o tema da renúncia de receitas e opinava nas análises das relações intergovernamentais. Começamos a trabalhar mais próximos em uma ampla pesquisa dos impactos sobre as finanças estaduais (equivalentes aos provinciais) e municipais na região do Nordeste da reforma tributária então recém aprovada pela Constituição de 1988. Não faltaram estudos, debates e conferências.

Colección: El Impacto del Covid-19 y los Desafíos de los Gobiernos Subnacionales (AIFIL)

El impacto del covid-19 y los desafíos de los gobiernos subnacionales por Asociacion Iberoamericana de Financiacion Local - Jornadas Iberoamericancas de Financiación Local (2020).

¿Habrá vida (inteligente) después del covid19? (Pandiello y Chaparro)

¿Habrá vida (inteligente) después del covid19? por Javier Suárez Pandiello y Francisco Pedraja Chaparro publicado por AIFIL (2020).
“’Es difícil lograr una visión exacta en los grandes asuntos (...) Cuando los fenómenos son tan complejos, los pronósticos no pueden señalar nunca un solo camino, y se puede incurrir en el error de esperar consecuencias demasiado rápidas e inevitables de causas que acaso no son todas las aplicables al problema. La propia oscuridad del porvenir nos hace dudar de su exactitud; nuestra imaginación está más bien embotada que estimulada por una narración demasiado sombría, y nuestro espíritu se aparta de lo que tiene por «demasiado malo para ser cierto».’ Así comenzaba John Maynard Keynes en 1919 la última parte de su aclamado ensayo Las consecuencias económicas de la paz y sus palabras parecen recuperar actualidad a la vista de la crisis provocada por la pandemia de COVID19, con sus secuelas de confinamiento general y brusca caída de la actividad económica en todo el mundo.

Perfect Markets, Perfect Democracies and Pandemics (Tanzi)

Perfect Markets, Perfect Democracies and Pandemics by Vito Tanzi published by AIFIL (2020).
"The premature disappearance, due to the pandemics, of Luiz Villela, who, years ago, I had had the pleasure of knowing and with whom I coedited a book –‘Taxation and Latin American Integration’, edited by Vito Tanzi, Alberto Barreix and Luiz Villela, (Harvard University: 2008)—and shared many pleasant conversations, at the IDB, has given me the incentive to think, more as a dilettante philosopher than as a technical economist, about the role that efficient, or perfect, markets and good democratic governments are expected to play in today’s economies and societies. There are some, largely theoretical, roles that economists and political scientists admire and prescribe, and that, with some exceptions, they generally welcome and promote for countries. When economies and governments diverge from these roles, they are criticized.

Ideias para uma melhor tributação na pós-crise da COVID-19 (Barreix et al.)

Ideias para uma melhor tributação na pós-crise da COVID-19 (Barreix et al.)
Ideias para uma melhor tributação na pós-crise da COVID-19 por Alberto Barreix, Carlos Garcimartin e Marcio Verdi publicado por BID (5/2020).
In memoriam Luiz Villela.
A inesperada crise econômica global causada pelo coronavírus (COVID-19) terá consequências econômicas notáveis. Diante desse panorama, nossos países estão adotando medidas para amenizar a situação e evitar que suas sequelas se estendam pelo tempo. Algumas dessas medidas vão envolver um aumento do gasto em saúde e transferências para os setores vulneráveis o que, combinado à previsível queda nas receitas, vai gerar déficits públicos ainda maiores. No curto prazo, esses déficits vão ser financiados por uma expansão da dívida, mas, após a fase de reativação, chegará, em muitos casos, a hora da política tributária.

The Fiscal Impact of Trade Liberalization (Villela et al.)

The Fiscal Impact of Trade Liberalization by Luiz Villela, Jerónimo Roca and Alberto Barreix in the book Taxation and Latin American Integration by Vito Tanzi, Alberto Barreix and Luiz Villela (Editors) published by IADB (2008).
"The tax systems of Latin America and the Caribbean (LAC) were set up in the 1960s and 1970s, when most countries were applying importsubstitution policies and barely beginning the processes of commercial and fi nancial opening. Since economic conditions changed substantially in the 1990s, many of these systems do not effi ciently promote trade and investment. The prospects for a far-reaching, hemisphere-wide trade agreement that could permanently change economic structures in LAC are gloomy, given the stagnation of negotiations for the Free Trade Area of the Americas (FTAA). Most countries in the region are pursuing bilateral trade agreements, particularly with more developed economies, in order to expand their access to large external markets. Eventually this strategy will have to be accompanied by signifi cant adjustments to most countries’ tax structures, including both the tax system and its administration. In 2004, for example, about 46 percent of LAC’s trade was with the United States.1 The United States was also the leading source of foreign direct invest ment (FDI) in the region, accounting for 40 percent of total investment in 2005 (ECLAC, 2005a).

Tax Expenditure Budgets (Villela, Lemgrubet, Jorratt)

Tax Expenditure Budgets: Concepts and Challenges for Implementation by Luiz Villela, Andrea Lemgruber and Michael Jorratt published by IDB (4/2010).
“Tax expenditures, understood to be the revenue that is foregone by the application of benefits or special tax regimes, are one of the many tools that governments have available for public policy implementation. Their use is designed to foster and encourage certain economic sectors, activities, regions, or agents. Tax expenditures are often referred to as “foregone revenue” since they can be considered as the way by which the treasury desists, either partially or totally, from applying the general tax regime to pursue a higher objective of political economy or social policy.

Fiscal Decentralization in Latin America and the Caribbean (Villela)

Fiscal decentralization in Latin America and the Caribbean by Luiz Villela in the book Citizens in Change: Managing Local Budgets in East Asia and Latin America by Isabel Licha (Editor) published by IADB (2004).
"The main characteristic of the decentralization process in Latin America has been that in many countries it has occurred very much in parallel with the democratization of government, when military regimes crumbled and gave place to direct elections not only for presidents but, more significantly, for governors, mayors, local legislators, and council members. The result has been that not only are subnational governments playing a larger role in the management of local affairs, they are becoming more democratic because citizens have a greater voice.

Critérios de Rateio das Transparências Federais (Villela et al.)

Critérios de Rateio das Transparências Federais e Indexador da Dívida dos Estados com a União capítulo comentado por José Renato Casagrande, Henrique Eduardo Alves, José R. Afonso, Luiz Villela e Sérgio Prado em livro Federação e Guerra Fiscal organizado por Gilmar Ferreira Mendes e Cesar Cunha Campos publicado pela FGV Projetos e IDP.
“Há pelo menos 20 anos se discute no Brasil a necessidade de uma reforma tributária, como parte da pauta para promover maior crescimento econômico e ajudar na agenda de inclusão social.
Todas as tentativas de reformas amplas falharam, e os ajustes logrados pouco contribuíram além de aumentar a carga fiscal. Não passaram de pequenas “derramas” para atender às necessidades de recursos adicionais.

logo-jrra
twitter facebook linkedin 
Copyright © 2020 Portal de Economia José Roberto Afonso, Todos os direitos reservados.
Você está recebendo este e-mail porque se inscreveu na lista de e-mails do Portal de Economia.